Wednesday, November 26, 2008

cerita dulu2

.Ibu keturunan Patani ( Thailand) + Jawa. Di Patani, masih ada lagi sedara mara yg tinggal kat sana tapi di Jawa tu ibu tak berapa sure. Ni ada satu kisah dongeng, nak dengar tak, tapi ini kisah benar.Nak percaya ke tak tu terpulang lah. Alkisah, konon nya Tok Nye ibu, dari Jawa nak datang ka Malaya (dulu) dgn sebuah kapal dagang. Tengah laut, kapal pecah, Tok Nye terapong2 dlm laut. Tiba2 datanglah saekor ikan yu yg baik hati, entah macam mana lah, Tok Nye pun naiklah ke atas belakang ikan yu tersebut. Ikan tu pun berenang lah bawa Tok Nye sampai ke persisiran pantai Malaya. Apabila sampai saja, Tok Nye pun cepat2 turun dari belakang ikan yu tersebut, takut nanti di baham nya , tak kah naya. Tetapi, setelah menurunkan Tok Nye dari belakng nya, ikan yu tersebut pun berpesan kepada Tok Nye supaya keturunan Tok Nye (tak tau berapa keturunan) tidak di benarkan memakan ikan yu, kalu makan juga akan tumbuh kudis buta. Kemudian ikan yu tu pun masuk balik ka dalam air, lalu berenang ka tengah lautan. Begitu lah al kisah nya. Wallahhualam.
Adik beradik ibu seramai 8 org, 3 perempuan, 5 laki2. Ibu anak yang ke 2. Yg perempuan semua ada pangkat SITI, cuma ibu saja tak ada. Dengar cerita konon, (cerita lagi) ibu di serah kpd nenek sbb naik kudis atas kepala dan badan. Segenap ceruk dah parents ibu cari ubat, tapi tak juga sembuh. Akhir sekali nenek minta nak cuba, dgn sapu daun2 kayu saja kudis ditubuh ibu hilang. My parents wished to take me back, but my granny protested. Dari situ lah ibu jadi cucu emas nenek.

1 comment:

Monkey D Luffy said...

Salam Makcik,

wah! cerita semakin menarik.

Dulu emak saya pun duduk dengan nenek tapi sebab perceraian. Mak saya susah sebab anak2 nenek layan tidak baik